דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רישום ועריכת פטנטים 

מאת    [ 06/07/2010 ]

מילים במאמר: 434   [ נצפה 2152 פעמים ]

 

רישום פטנטים הוא תהליך מורכב וארוך. על מנת להכריע אם אמצאה כלשהי יכולה להירשם כפטנט ישנם מבחנים אותם צריכה האמצאה לעבור. מבחני הידע הקודם מתחלקים לשני מבחנים ראשיים, קרי מבחן החדשנות ומבחן ההמצאתיות. חשיבותם של המבחנים הנ"ל הנה מכרעת ובהכללה אף ניתן לומר כי מבחנים אלו הם המעסיקים לרוב את עורכי הפטנטים במלאכתם ועליהם נוסבת ככלל השאלה האם אמצאה פלונית כשרת פטנט או לאו. מבחן החדשנות הנו חד וברור יותר, ככלל אמצאה תיחשב כלא חדשה במידה וניתן למצוא את כל הרכיבים או המאפיינים שלה בקונטקסט של פרסום אחד בודד. מבחן ההמצאתיות נתון לפרשנות מרחיבה יותר ובמסגרתו ניתן להצביע על כל הרכיבים או המאפיינים של האמצאה המופעים בקונטקסט של שני פרסומים או יותר. כך למשל במידה ונתבקש פטנט על מערכת פלונית המכילה רכיבים א', ב', ו-ג' בעוד שפרסום אחד מתוך הידע הקודם מלמד על מערכות דומות המכילות רכיבים א' ו-ב' ופרסום נוסף מלמד על מערכות המכילות רכיבים א' ו-ג' או/ו ב' ו-ג' אזי יתכן כי המערכת נשוא הבקשה האמורה תיחשב נעדרת צעד המצאתי או לא המצאתית.  

על מנת לאמוד את האמצאה ביחס לידע האנושי הקיים בתחום, פר-הגדרה, חייבים תחילה לבנות תמונה עדכנית ומלאה של ידע זה, על-ידי איתור, ליקוט וסקירה של פרסומים רלוונטים ועיון בהם. בהקשר זה יצוין כי ידע קודם כולל את כל הידע שהיה מצוי ברשות הרבים טרם לתאריך הבכורה; כך פרסום במקומון של עיירה נידחת בקמצ'אטקה למשל מהווה ידע קודם לכל דבר ועניין ביחד עם הפרסומים הבולטים ביותר בירחוני מדע וטכנולוגיה המובילים בעולם. לאור האמור, כמות הידע הקודם הנה עצומה ולמעשה אינסופית ולכן מלאכת ליקוט וסקירת המידע הנה מורכבת ודורשת מיומנות מידענותית וגישה למאגרי מידע מתאימים. יש מקרים בהם הממציא עצמו הוא בעל הידע הכי טוב אודות הפרסומים הרלוונטים לאמצאתו. למשל, מנתח שמבצע ניתוח מוח מאוד מסוים, שכמותו מבצעים רק עוד כתריסר מנתחים בעולם, הרי אותו המנתח יכיר הכי טוב את כל המאמרים והיישומים בתחום הניתוח האמור. אך יש לומר כי אלו הם מקרים נדירים למדי וככלל חיוני מאוד להסתייע בשרותיו של מידען מקצועי וצורך החיפוש וההכרעה לגבי פטנטים.

חשוב שהמידען שמבצע את החיפוש, לא רק ישלוט בטכניקות המידענות ביד רמה ויכיר היטב את ממשקי מאגרי המידע הרלוונטים, אלא שיהיה גם בעל הבנה של המטריה המהותית בתחום, או לפחות שיהיה מלווה ע"י אדם אחר בעל הבנה שכזו בזמן ביצוע החיפוש. המידען צריך להיות מצויד בכישורים אנליטיים והבנה של המטריה המהותית בתחום, דומים לאלו של עורכי פטנטים הכותבים את בקשת הפטנט, ולאלו של בוחן הפטנטים שמאשר או דוחה אותה. ללא הבנה מהותית וכישורים אנליטיים מספקים, גם מידען מבריק שיאתר את הפרסום הרלוונטי לא

ידע תמיד להבחין בו או להעריך נכונה את נפקותו לאמצאה. 

 

 

צור נבון, משרד פטנטים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב